Fast anställning när man är ungdom? Så här gör du :)


Fast anställnnig.

Om du går in för det här, med extra ca$h hardcore. Är mitt absoluta bästa  tips: FIXA EN ANSTÄLLNING!! Detta är inte det lättaste för dom som inte vet hur man gör, och den största frågan är ju såklart VAR??. Om du är ungdom så ska du inte räkna med att få ditt dröm yrke, man får ta det som finns! Ställen som du ska satsa på är de som har något utöver en kassa plats ( du måste vara 18 för att få stå i kassa) Tillexempel: Mcdonalds antaglien ett av de bättre yrkena där du snabt kan komma upp i en högre lön dessutom är dom alltid possitiva till yngre personal, Burgerking samma princip här, Ica/coop/willys osv.. mat afärerna är bra ställen att söka jobb på det finns ofta många arbets uppgifter som inte handlar om kassa, caféer och bageri välldigt bra även här dom tar oftast emot folk oavsätt ålder olika arbetsuppgifter här kan vara att bära lådor och liknande eller rentav hjälpa till att framställa mackorna, bakelserna eller vad dom nu syslar med.

 

Saker att undvika.

Alla känner vi väll till extra inkomst källor såsom att dela ut reklam eller knacka dörr och sälja kvällstidningar. En vanlig lön för en reklamutdelare brukar ligga på ca 17,50kr per timme(gämför med Mcdonalds som har en ingångs lön på 80kr per timme). Om du sliter som ett djur en hel helg och delar ut låt oss säga 180 kg reklam så blir din vinst ca 200 kr. Är det värt?


Hur söker man?

Jobben kommer inte att komma till dig, det blir du som får komma till jobben. Det räcker inte med att ringa på tisdagskvällen till ica och fråga HEJ!!! kan jag få jobba hos er :). Om du gör så räkna med att få höra "klick". Nej det du ska göra är att själv ta dig till arbets platsen, be att få tala med butikschefen eller liknande, presentera dig själv visa hur mogen och självständig du är, och om dom inte anställer dig begår dom ett stort misstag!! Förbered dig, innan du kommer till stället du ska söka jobb på. Ta inte på dig metalica tröjan, men inte heller kostym ha vardagliga kläder, presentera dig själv och lämna över ditt CV.


CV???

Ett CV är en slags presentation om dig själv. Ett dokument där du berättar vem du är, hur gammal du är dina mål och liknande, adress telefon nummer, email och gärna en bild ska finnas med. Även om stället inte söker personal just nu, be att få lämna ditt CV iallafall, många ställen sparar CV'n i upp till 7 månader, som dom kan plocka fram utifall dom skulle få personal brist i framtiden.

Har du fått betyg än? isåfall bifoga en kopia. Skriv ditt CV och ta en dag då du går runt på olika platser och så frågar du om dom behöver extra personal just nu. Lämna CV och gå till nästa arbetsplats. Det gäller att ligga i och vara på.

/// W

sprid denna länk :) http://earnmoney.blogg.se


Kommentarer
Postat av: ingen

hej, jag undrar bara om man måste vara 15 o uppåt, elr handlar allt om hur mogen du e?..

2010-01-04 @ 16:52:29
Postat av: W

Tja :D Allt handlar helt var du söker någonstans :) vissa har en åldergräns på typ 15+ Men på flera platser är det bara personlighet och viljan som behövs :)//W

2010-01-04 @ 16:54:40
Postat av: Frida

hej! jag är 13 snart 14 år, och samlar pengar till en kamera. Så jag skulle vilja kunna tjäna extra pengar på något sätt, men jag vet inte hur.

jag har inga betyg (eftersom jag går i 7an)och inte riktigt vet hur jag kan få tag på ett extra jobb på typ helger och eftermiddagar behöver jag ställa min fråga:

vart skulle jag kunna få ett jobb?



jag är en tjej som gillar utmaningar och nya upplevelser, som skulle vilja tjäna extra pengar.

som du skrev i innlägget skulle jag kunna bära lådor/kartonger.



tacksam för svar/Frida

2010-01-04 @ 18:41:57
Postat av: W

Hej Frida :D!

Det jag skulle föreslå är ett kafé bageri, etc dom brukar vara ganska, shyssta när det gäller åldersgräns :)

2010-01-04 @ 21:58:40
Postat av: Frida

tack för svaret!

tror du att jag skulle kunna ta med en kompis som också vill testa jobba på ett kafé eller bageri?

tror du att chansen skulle bli mindre eller större att man får jobb då?



Tack!/Frida

2010-01-04 @ 22:39:39
Postat av: W

Med största sannolikhet mindre!! Det gäller att vara självisk när det kommer till at söka jobb, tänk om dom bara har en plats och din kompis får den, eller om ni är två får du garanterat mindre lön, dessutom tror jag inte det skulle finnas tillräckligt med arbets uppgifter för två. Satsa på att gå själv;) är va jag tycker men det är upp till dig :)

2010-01-04 @ 23:05:23
Postat av: Martin

Tjaa Martin här,



Får liksom 1000 i månaden e 15 år skulle liksom

Vilja ha en extra kosing i fickan skulle inte vara fel, Kan lyfta tunga saker, Har en bra prestanda, Osv, Dock idrotts intresserad :)

Sliter gärna, Tycker jobb är kul(Y)!

2010-01-05 @ 01:12:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0